IN MEMORIAM: NARCISA HIRSCH
RITUALES DE SUBJETIVIDAD
Wednesday, Sept 11 at 4 PM
Cineworks
Director: Narcisa Hirsch
Argentina | Year | Language | 60 min | Experimental
VLAFF Membership required at the entrance
Curatorial Statement by Daniela Muttis
Esta selección pretende acercar el cine de Narcisa desde sus inicios hasta la última película que realizó Materia Oscura (2023), en ellas aparecen los happenings junto a Marie Louise Alemann Y Walther Mejía, sus paisajes patagónicos como un devenir de uno de sus lugares donde habitaba, sus búsquedas formales, oníricas, transgresoras y el incesante tiempo junto a su pensamiento que fluye entre fotograma y fotograma.
La mirada de Narcisa es extensa, ella atraviesa las formas y los reflejos dejándonos en estado de narcosis en el que tiempo y el espacio se van transformando en palabras de Narcisa: “Cine es lo que fluye y se va, lo que no queda, una imagen cada vigésima cuarta parte de un segundo; cine es estar a oscuras con otros en una sala compartiendo un ritual. Pero, ante todo, está la luminosidad de las imágenes, las imágenes que proyectadas hacen visibles a las otras, las internas, las guardadas, las oscuras y olvidadas, en el haz de luz que recorre el terreno justo para arrancarnos de donde estamos sentados y quedar como fundidos con esa luz en una entrega casi pasional.”
This selection hopes to approach Narcisa’s work from its beginnings up to her last film Materia Oscura (2023), showcasing happenings with Marie Louise Alemann and Walter Mejía, her Patagonian landscapes which act as a becoming of one of the spaces where she lived, her formal examinations, oneiric, transgressive, and the incessant time she spent with her thoughts that continue to flow between photograms.
Narcisa’s gaze is expansive, it cuts across forms and the reflections it creates leave us in a narcotic state in which time and space slowly transform. She described this process as follows: “Cinema is what flows and leaves, that which doesn’t stay, an image every twenty-fourth of a second; cinema is being a dark room with others sharing a ritual. Yet, above all, it is the luminosity of the images, images that in being projected make visible other images, the internal, the ones that are kept, the dark and forgotten ones, in that beam of light that travels through the terrain to uproot us from where we are sitting and leave us melting with this light in a quasi passionate encounter.”
MARABUNTA
1967 | 8 min | 16 mm
Director: Narcisa Hirsch
DP: Raymundo Gleyzer
Editing: Raymundo Gleyzer, Narcisa Hirsch
Music: Edgar Varèse
Starring: Narcisa Hirsch, Marie Louise Alemann y Walther Mejía
Documental sobre el happening del mismo nombre que se llevó a cabo en el teatro Coliseo de la ciudad de Buenos Aires, el 3 de octubre de 1967. Marabunta ceremonia de antropofagia colectiva alrededor de un esqueleto de seis metros recubierto por completo de comida y que contiene en su interior palomas vivas, que salen volando mientras la gente come.
Documentary about the happening by the same title, that took place in the Coliseum Theater in the city of Buenos Aires on October 3rd, 1967. Marabunta is a ceremony of collective anthropophagy around a six metre skeleton covered entirely with food and filled in its interior with live doves that escape as people eat.
EDGARDO
1965 | 5 min | Super 8
Director: Narcisa Hirsch
Starring: Narcisa Hirsch y Marie Louise Alemann
Narcisa Hirsch y Marie Louise Alemann caminando por Buenos Aires con la obra-silueta de Edgardo Giménez en tamaño natural.
Narcisa Hirsch and Marie Louise Alemann walking around Buenos Aires with a life-size Edgardo Giménez’ cutout.
CANCIONES NAPOLITANAS
Circa 1971 | 10 min | 16 mm | No dialogue
Direction and DP: Narcisa Hirsch
Starring: Agustina Muñiz Paz
![](https://vlaff.org/wp-content/uploads/2024/07/Canciones-napolitanas-still-02.jpeg)
Mientras se escuchan canciones napolitanas románticas, una mezcla de imágenes abstractas con una gran boca en primer plano se come un hígado crudo y luego una tarjeta postal.
A combination of abstract images appear while romantic Neapolitan songs are played, with a big mouth at the foreground that eats a raw liver followed by a postcard.
HAVE A BABY
Muñecos
1972/1973 | 15 min
![](https://vlaff.org/wp-content/uploads/2024/07/MuA±ecos-still-03.jpeg)
Las esquinas céntricas de las ciudades de Buenos Aires, Londres y New York fueron los escenarios en los que Narcisa repartió 500 muñecos chiquitos de plástico, parecidos a bebés desnudos, a los transeúntes que cruzaban las calles mientras les decía “Have a baby” (tenga un bebé). Las reacciones en cada ciudad fueron muy diferentes.
In the setting of major intersections in the cities of Buenos Aires, London and New York, Narcisa handed out 500 small, lifelike, naked baby dolls to passers-by crossing the streets while saying “Have a baby”. The reactions in each city were very different.
PATAGONIA (2)
1976 | 10 min | Super 8
Direction and DP: Narcisa Hirsch
Still Photography: Claudio Caldini
Music: viento patagónico
La cámara recorre muy de cerca los pastos patagónicos y luego las caras de la gente en un almacén. Todo es filtrado por la luz color ámbar. Se agregaron fotos en transparencia sobre escenas patagónicas.
The camera closely follows the grassfields of Patagonia followed by the faces of people at a store. Everything is filtered through the color amber. Translucent photographs are added over the Patagonian scenes.
MATERIA OSCURA
2023 | 12 min
Idea and direction: Narcisa Hirsch
Editing: Clara Frías
Sound: Nicolás Diab
Music: viento negro de Daniel Vacs
![](https://vlaff.org/wp-content/uploads/2024/07/Materia-oscura-still-1024x576.jpeg)
El universo y todo lo que este contiene, o lo que sabemos que contiene, existe porque es pensado en la mente humana, es nombrado por la persona. Es configurado bajo las normas del lenguaje humano. La materia oscura, de la que tan poco se sabe y tanto espacio ocupa, es retratada a partir de todas las preguntas que provoca y la incertidumbre que despierta lo inconfigurable en la mente humana.
The universe and everything it contains, or what we think it contains, exists because it is thought by the human mind, it is named by the person. Its configuration follows the norms of human language. Dark matter, that of which so little is known and occupies so much space, is portrayed through all the questions it provokes and the uncertainty that awakens the unconfigurable in the human mind.
![](https://vlaff.org/wp-content/uploads/2024/07/Narcisa-Hirsch-Headshot.jpeg)
Narcisa Hirsch (1928 – 2024). Born in Berlin, Germany, yet Argentine by choice. Narcisa Hirsch was the pioneer of Argentine experimental cinema. In the 60s and 70s, she expanded her art through installations, objects, books, performances, graffiti, and urban interventions. She has received several prizes including Premio Astor, 33 festival internacional de cine de Mar del Plata, premio Nacional a la Trayectoria Artística 2019, premio Leonardo 2000 al video, Museo de Bellas Artes Buenos Aires, premio Uncipar 1978. Her work uncovers key themes such as love, birth and death, or questions that surround the female condition, re-created through an intimate language of images, characterized by a visual and audible poetry. Up to the present, Narcisa has more than 30 films in super 8, 16 mm and video features, shorts and documentaries. Among her most recognized titles are: Come out, Marabunta, A-dios, Taller, Ama-zona, Bebés, Mujeres, Homecoming, Pioneros, Ana dónde estás, La pasión, Testamento y Vida interior, El aleph, Rumi, and El mito de Narciso. Her last film was Materia Oscura (2023).